Stories MAGAZINE 3 år siden

Det gode liv på gateplan

Lørdagsbrev

Lite visste vi at et liv på gateplan skulle være så moro! Aldri før har vi møtt så mange hyggelige mennesker som trer inn i vårt univers og gir uttrykk for både glede og begeistring. At de i tillegg tar med seg det ene og det andre, og snittprisen pr transaksjon har vokst i takt med at kvadratmetrene har økt. Det gleder en litt overarbeidet gründersjel så det holder!

Identitet

Mens tiden går og tilfanget av kunder og varer vokser, er det lett å glemme hva og hvor vi kom fra. Vi hadde ingen planer om å drive butikk, ei heller hadde vi tenkt at vi skulle vokse ut av vårt gode skinn. Tingene har fått lov til å bli til mens vi har gått fra det ene bittelille lokalet til et litt større, og deretter videre til der vi er nå. Erfaringene er mange, tankene likedan, og refleksjonene enda fler. Vi er i dag trygge på vår identitet og ser frem til å drive på i sporet vi har gått opp, litt på siden av det konforme. Det er der vi trives best.

Den spede begynnelse i Bygdøy Allé, godt jeg ikke visste hva jeg hadde kastet meg ut i

I dag er vi jevnt over 4-5 stykker, og holder hus i et lokale som er tre ganger så stort som det vi hadde i Eckersbergsgate 35, som i seg selv var dobbelt så stort som de første lokalene i Bygdøy Allé. Selv om det har vært et kick av de helt store å flytte inn i våre nåværende lokaler i Odinsgate 10, innrømmer jeg i mitt stille sinn at jeg noen ganger savner de gamle lokalene. Jeg savner noen ganger at vi var omfavnelig små, eller tilstrekkelig store til at alt gikk rundt og kanskje litt til. Det er her følelser og fornuft kommer i konflikt. For suget etter å utvikle og vokse ligger like under overflaten hele tiden. Konkurransen med oss selv driver oss videre. Vi har hele tiden et blikk på hva vi omsatte på akkurat samme dag i fjor. Hver dag er en konkurranse som vi helst vil vinne. Og hver dag kjenner jeg på ønsket om at ting går litt saktere! Det er som om jeg er to personer, den ene ivrer etter å gi gass mens den andre leter etter bremsen.

Vårt kjære lille Eckersbergsgate 35… hvor alt var omfavnelig og hvor tingene begynte å finne sin form

Samtidig som jeg ønsker at farten senkes, utvikler vi oss stadig og nytt mannskap mønstrer på. Det er utrolig spennedne å se hva de forskjellige bidrar med. Et skritt i retning av et tydeligere livsstilskonsept ble tatt da vi flyttet inn i Eckersbergsgate. For litt mer plass åpnet opp for litt flere varer, og litt andre varer. Plutselig beveget vi oss over i et livsstilskonsept, min hemmelige drøm hele tiden etter at jeg skjønte at butikken vår hadde livets rett. Noen mente at det ikke var fornuftig å trekke inn andre produkter. Jeg tenker det var helt riktig. En del av vår identitet at vi er fristilt og uavhengige, og at vi mest av alt gjør akkurat som vi vil. Vi vet at kundene våre kommer tilbake for mer av det de kjenner og liker, men de vil også se noe nytt. En klesbutikk er i våre øyne ikke nødvendigvis en arene kun for klær.

Varegruppen endrer seg hele tiden, men klærne våre, de gode basic´ene i tipp topp kvalitet, forblir

Multi-konsept

Med nye lokaler og mer plass, skjøt kreativiteten fart. Endelig kunne vi tenke ut nye ideer og nye produkter, satt sammen med klærne våre. Et livsstilskonsept var endelig helt på plass.

En liten stund holdt vi, eller mest jeg, på å miste bakkekontakten og var en millimeter fra å leie et lite lokale over gaten også. Der ville jeg åpne Il Baretto som skulle være et sted for frokost på italiensk, dvs en god kaffe ved disken i våre egne kopper så klart, en brioche og en spremuta d´arancia (presset appelsinjuice), påsmurte panini til lunch og aperitivo til kvelds i 19 tiden før gjester setter seg til bords på en av de lokale ristorante´ne. I tillegg ville vi vært en filial til Microbakeriet´s nøttebrød som jeg sverger til på min hals. Ikke en dag uten nøttebrød, og ikke en dag uten å føle meg behagelig mett.

Nøttebrød har endret mye for mange

Men, Il Baretto ble det (heldigvis) ikke noe av. Anfallet gav seg i takt med at oppgavene og trykket i ny stor butikk økte. Men nøttebrødet ville vi ha med oss videre og la det heller til i sortimentet vårt. Det finns både på nett og i butikk. Med nøttebrødet på plass kan vi kanskje si at en bitteliten mathall er på gang.

En slurk gir et kick og en god start på dagen

Neste produkt i kategorien er nemlig en super digg og megasunn ingefær drikk fra Belgia; Gimber. Jeg fikk en forespørsel om vi ville ha dette i butikken rett før jeg dro til Firenze for noen uker siden. Ja svarte jeg på vei ut døren. Til nå har vi testet ut Gimber shot om morgenen og som alkoholfri aperitiff, med boblevann en kvast rosmarin. Friskt og innbydende synes vi. Sjekk dem ut i nettbutikken her.

Da vi var i Firenze tidligere i høst så jeg tilfeldigvis at Cibrèo´s nye biologiske kolonial, C.bio, også har lagt sin elsk på Gimber, og da ble jeg enda sikrere på at dette skulle vi ha. C.bio er for øvrig et konsept noen her til lands fortest mulig burde studere. Både de som står bak Lokal og andre som tenker at landet burde dekkes av gode, norske og ærlige varer. Just saying.

Neste spiselige produkt inn i hyllene våre er oljen til Francesco. Jeg skrev om ham for noen uker siden, les her om du ikke fikk det med deg.

Olio d´oliva extra vergine 20/21 på fire sorter oliven, det er bare å glede seg!

Den nye oljen i år er voldsom og kraftig i smaken pga tørt vær og små oliven, og selv de som virkelig forstår seg på olio nuovo, skvetter baklengs inn i fuglekassa, i følge Francesco. Vi har derfor valgt å stå over de edleste og mest pikante dråpene, og går for den fløyelsmyke og vanedannende oljen til Francesco fra åsene utenfor Firenze. Sortene han benyter er Maraiolo, Leccino, Pendolino og Frantoio. De leveres i bokser på 0,5 l og er å finne i butikken fra slutten av november. Fin julepresang kanskje?

Det gode liv på gateplan

Konklusjonen er at det er et godt liv på gateplan. Her kan vi leke oss, dandere til, vurdere og forandre. Selv om det er mye jobb med stor butikk, er det samtidig et oversiktlig prosjekt. Vi ser hva vi har, vi ser hvor det må tas tak, og personalet som skal til for å holde lokalene ryddige og interessante er enkelt å regne seg frem til. Dette har vi på plass i dag i Maud og Olivia på full tid, og Katarina på deltid. Og Helena til sommeren igjen om hun vil. Det er en god kabal som jeg som eier og leder, setter enormt stor pris på.

Nettbutikk derimot er ikke så enkelt. Tanker som uforutsigbarhet, stadig skiftende algoritmer og spilleregler, kompetanse på e-commerce som også hele tiden skal tilpasses det som til enhver tid er best practice, melder seg hele tiden. Å etablere nettbutikk trodde jeg i begynnelsen var easy peasy, og tenkte at jobben var gjort når nettsiden gikk på lufta. I dag vet jeg at det er da selve jobben begynner for det er nå butikken skal gjøres kjent, kunder skal fristes og stimuleres til å melde seg på nyhetsbrev, like på Facebook og Instagram, klikke seg inn i vårt digitale univers og navigere sømløst på jakt etter noe de liker. Og helst komme tilbake.

E-Commerce er en arena jeg egentlig ikke føler meg hjemme i, og tiden vil vise om konkurransen skal ligge i å gjøre det best mulig på nett eller heller prioritere butikken på gateplan, og helsa ikke minst! For til nå er erfaringen helt klart at det koster mer enn det smaker.

God lørdag!

2021 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.