Stories MAGAZINE 5 år siden

Vi tilpasser oss

Lørdagsbrev

Påske og fridager til tross, vi leser og leser, og prøver å få tak på hvilke grep vi bør ta for å henge med i de raske retail trendene. Skal vi tro mye av det vi leser, så skal fysiske butikker om kort tid ikke nødvendigvis handle om å kjøpe noe der og da, men snarere by på opplevelser og stimulering til å handle senere. Det skal visst handles fra hvor som helst og når som helst.

Når det er sagt, og vi leser videre om store varehus, de som ikke legger ned vel og merke, med massevis av plass og kapital, som bygger innendørs gocart baner eller for de litt mindre, setter opp bordtennis-bord eller legger til rette for andre aktiviteter som i prinsippet har lite med butikkens varer å gjøre. Her skal kunden stimuleres, underholdes, mores og knyttes til merkevarene. Huff a mei, dette høres jo veldig slitsomt ut.

Om om trendene som predikeres i dag blir virkelighet i morgen, skal jeg ikke uttale meg om. Vi lever uansett vårt eget lille liv i sidesporet og gjør de tilpasninger vi føler er riktige for kundene våre og oss, og som ligger innenfor våre evner. Butikken er ikke større enn 25 kvm, så det begrenser seg liksom litt selv hva vi kan bruke plassen til!

Men noe gjør vi gjerne

I det siste har vi malt butikken! Ikke mange har lagt merke til det, men vi har faktisk gått fra helt hvitt til mørk leirefarge! Moro synes vi at kundene egentlig ikke legge rmerke til det. Hvorfor gjorde vi det? Dels fordi de tre år gamle hvitmalte veggene nå så vel slitne og urene ut, og fordi vi ønsket en liten forandring. Med min interiørbakgrunn og kjærlighet for mørke farger, var ønsket å skape en «varm hule» som bakgrunn for produktene, uavhengig av årstid. Og så har vi gjort nettsiden vår litt mer sommerlig.

Neste punkt på listen var å rydde plass på bordet vårt til kundene våre. Vi snakker som kjent mye med kundene våre, og mange uttrykker frustrasjon og motstand mot å handle online. Vi vet at online høyst sannsynlig er kommet for å bli, og er helt ok med det selv, men vi vet med sikkerhet at personlige møter aldri vil gå ut på dato! Vi inviterer derfor kundene våre til å komme innom, ta seg tid, sette seg ned og gjerne bare være en stund.

Halvparten av bordet vårt er nå til kundenes disp

De vil se en iPad i stort format til deres rådighet og opplæring i netthandel gis med glede. Mannlige ledsagere vil mulignes nyte godt av dette tilbudet når den kvinnelige halvdelen av paret prøver klær, kan mannen sette seg til rette og lese e-avis f eks? Vi vet at en del av kundene våre setter pris på denne opplæringen. Så fra nå av er det bare å stikke innom for å surfe eller handle. Alt avhengig av hvor hver og én er i prosessen.

Noen av kundene våre som handler både på nett og i butikk, sier at det ofte er like greit å plukke varene opp i butikk. Dette formaliserer vi nå i nettbutikk ved å legge til «hente i butikk» som en del av frakt valgene.

Pay Pal er fjernet og vi bruker nå bare Dibs som vår betalingsløsning. Det er sikkert andre ting vi kan forbedre oss på, og forslag/innspill mottas med stor takk.

Å drive med service og kundebehandling handler til syvennde og sist om hva vi selv begsitres av, hva vi husker spesielt fra våre egne besøk i butikker rundt om. Og deretter implementere disse service faktorene i vårt eget system. Det er ikke vanskeligere enn det.

Forslag kan sendes til kine@ideadesign.no

En gang i mellom er jeg innom et par av mine gamle favorittbutikker i Firenze, ikke alltid for å handle, men for å nyte og bli inspirert. Der jeg vandrer rundt, spør de meg hver gang om jeg har lyst på et glass vann. Når jeg svarer ja, kommer de kort tid etter ut med et lite brett med et glass og en mini San Pellegrino eller Acqua Panna. Ikke bare elsker jeg de små flaskene, men jeg tar litt av på hele tanken om å få denne lille oppvartningen.

Derfor har vi nå dette hos oss også. Dette er noe av moroa i å leke butikk! Og med dette sier vi vel møtt over påske, til en nettprat over et glass Acqua Panna eller San Pellegrino. Butikken er stengt i dag, men på nett er det fullt kjør som vanlig. Se om det er noe som frister og legg inn rabattkode PÅSKEHARE og se hva som plutselig dukker opp ved utsjekk! Men hast ikke, tilbudet varer til og med 22. april til midnatt.

God lørdag og fortsatt God Påske!

2019 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.