Stories MAGAZINE 5 år siden

Vi tar kropp på alvor

Lørdagsbrev


Med dette mener jeg ikke nødvendigvis at jeg lever sunt, løper i skauen eller følger en eller annen form for diett. For det ville vært en overdrivelse kort og godt. Jeg burde kanskje vært bedre på å følge den norske modellen, men løpetights og tekniske plagg er ikke for meg, og det er jeg helt ok med. Jeg er altfor betatt av den europeiske modellen som innebærer å gå tur i vanlige klær hvis jeg går, spise hva jeg vil, gjerne drikke vin og stort sett leve på kant med hva de generelle ernæringsråd går ut på.

En frokost på Cibrèo er en høydare hver gang jeg har anledning. Det går i gluten, hvitt sukker og sikkert mye annet vi ikke skal spise, men when in Italy, do as the Italians.

Pecorino ost er noe av det beste jeg vet. Den fra Toscana, nærmere bestemt fra Pienza, halvlagret, er kanskje best etter min smak. Sammen med pære f eks blir det et fyrverkeri i munnen! Skjær både ost og pære i skiver, ta en bit av hver, og nyt!

Noe er vi født med og noe er blitt til over tid styrt av de omstendighetene som har gjort seg gjeldende i livene våre. Trening eller ikke trening, kropper kommer i alle fasonger og størrelser. Vi kommer i smale, brede, høye eller lave utgaver, og det er fortsatt kropper vi snakker om, som fortjener å føle seg vel og som fortjener å ha tilgang på gode plagg som varer over tid.
Dette er vår påstand, og man kan være enig eller uenig, men det er sånn vi tenker og forholder oss etter å ha møtt mang en kropp og fått innblikk i mang en personlig historie med de sorger og gleder som hører med i hverdagen til de aller fleste. Og mye handler om å kle seg, om å ta seg godt ut, om at mye ikke passer en voksen kropp som har levet et liv osv. Historiene er mange og listen over parametre som grunnlag for vår videre utvikling av klær, er lang. Vi synes vi får innsikt i mye frustrasjon over en klesbransje som mange ikke føler seg hjemme i! Dette tenner oss!
Vi har lite til felles med kjedene, på alle måter.

Vi tar alle valg ut fra de forutsetningene og forhold som til enhver tid gjelder. Noen er født med høy forbrenning og kan spise hva de vil, og for andre er det motsatt. Jeg har stor respekt for de som har klart å integrere sunne elementer i livene sine, og som har valgt å sette av tid til trening eller som har valgt bort matvarer fordi de ikke gjør dem godt. Og jeg har like stor, om ikke enda større, respekt for de som gir litt faen og er happy med den de er. Vi har kunder fra begge leire og leverer med glede til begge adresser, og slår oss stolt på brystet over å levere bredt og mangfoldig.
Vi har sørget for at skjortene våre ser bra ut også om de er litt for store eller skal passe til en større kropp. Mangfold er et nøkkelord her, og vi har dette i tankene når vi utvikler nye modeller. De skal passe de aller fleste. Som tidligene nevnt, tilpasser vi etter behov, og er veldig fornøyd med å kunne by på en tjeneste som for lengst virker som er gått ut på dato.
Våre standard størrelser spenner fra norsk 34 til 48, og vi tilpasser utover dette. Vi ser at det gyldne gjennomsnitt, de som ligger på størrelsene norsk 38 til 42 får gledelig selskap av de veldig små og de veldig store. Flere og flere av våre kunder legger vekt på å ha det behagelig, og går heller en størrelse opp for å føle seg vel. I tillegg til at vi ser en økning i de store størrelsene. Sånn er det bare, og vi tilpasser oss.
En pre view av Sienna modellen som kommer i januar: raus, romslig og feminin. Nydelig for store og små, vi gleder oss vilt til å introdusere det som vi tror kan bli arvtageren til india skjorten!

Da jeg startet å utvikle klær i 2013, var dette som en konsekvens av at klesbransjens svar ikke gjaldt for meg. Jeg var forbauset over at mye ikke passet meg, og min kropp burde ikke være vanskelig å kle på. Så hvis jeg hadde problemer, slo det meg at mange andre sannsynligvis ville føle det samme. En forretningsidé var dermed født.
Gensere var enten for korte eller for trange, skjorter sprikte ved brystet og bukser var for lave i livet for eksempel. I tillegg savnet jeg enkelte produkter, og bestemte meg en høstdag for 5 år siden, å ta tak i dette selv. Nå har erfaring vist at jeg ikke er alene om å tenke som jeg gjør, og flere og flere melder seg på og blir medlem i den voksende familien vår. Lite annet gleder meg mer!
Vårt prosjekt går uansett ut på å dekke de behovene vi får innsikt i, og utvikler klær deretter. I praksis innebærer dette å ta hensyn til kropper som ikke har, eller tar seg anledning til å bruke timesvis hver dag på å trene eller følge strenge dietter for å ligne på utstillingsdukker. Og som følge av dette valget, trenger klær som heller sitter løst og ledig enn pinetrangt og kroppsnært.
Valeria skjorten er ikke trang, men innsvinget og formet uten at den er for tett på former vi mange ganger vil skjule..

Dette er vår sannhet og noe vi har gjort til vår grunnverdi. Å møte mennesker slik de er i stedet for å oppfordre til at de skal tilpasse seg noe som kanskje ikke er ment å være for dem.
I praksis betyr dette at vi har behagelige klær som passer de aller fleste og om de ikke passer, tilpasser vi. Alle fortjener å føle seg vel og se bra ut, slik de er, med den kroppen de har, og sannsynligvis kommer til å ha i overskuelig fremtid.

GOD JUL og takk for følget, ønsker alle en fin juletid med det innholdet som passer hver og én, og vel møtt over nyttår!

2018 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.