Stories MAGAZINE 5 år siden

Tanker fra gateplan

Lørdagsbrev

Vi legger mer og mer tid bak oss, og blir sikrere og sikrere på at konseptet vårt har livets rett. Å si at det kjennes deilig, er en gedigen underdrivelse!

Det er mange nye som har hengt seg på og en liten oppsummering deles med glede. Vi sier gjerne at vi leverer gjennomsnittsklær til kropper i de fleste fasonger, i god kvalitet laget for hånd som er blitt til for å vare over tid. Vi holder til på gateplan på Frogner i Oslo og på nett. Vi følger ikke den øvrige bransjens rytmer eller holdning. Vi produserer det vi tror vi kommer til å trenge, og leverer varer når kundene våre ønsker dem. Det er derfor vi også kan tilby sommerklær fra oktober når de fleste andre kun driver med høst- og vinterklær. Cashmere gensere er å finne hele året, også om sommeren, fordi kundene våre ønsker det. Vi fornyer oss veldig lite men legger til en og annen modell hvert år. Det å hele tiden ha tilgjengelighet på ting man blir glad i, var ett av savnene mine da jeg bestemte meg for å lage egne klær. Vi driver i dag akkurat slik vi tenkte vi skulle drive da vi startet.

Grunnen til at vi ser lyst på fremtiden, tror jeg kan ha på gjøre med at vi driver annerledes. Vi har helt enkelt en annen agenda. Vi leverer sært og smått, men i målgruppen vår er det mange som tenker som oss, og vi jobber hele tiden med å nå dem!

Det var en gang en liten pop up i Bygdøy Allé..

All produksjon foregår fortsatt på små håndverksfabrikker i Italia og vi lar oss fortsatt inspirere av lokale tradisjoner rundt om i verden.

Italia er landet vi har bestemt oss for å utvikle alle egne produkter under egen merkevare. Det er ingen straff å være på jobb i Italia..alt ligger liksom ved ens føtter om bare tiden strekker til.

Vi har sjelden varer på salg. Vi leverer til samme pris hele året og ser at dette settes pris på av kundene. Av og til setter vi ned prisen på en skjorte fordi vi enten har litt mye av den eller den er på vei ut av sortimentet. Da er prisen bare satt ned til halvparten uten at dette formidles med mye støy og ballonger.

Kvalitet i alle ledd gjør at kundene våre viser seg å være lojale og deltagende i utviklingen. Det synes vi er veldig moro.

Med små skritt

Jeg ser tilbake på 6 år fra oppstart til vekstbedrift, og jeg kjenner at jeg er både stolt og lettet. Om jeg klarer å ta det helt inn at jeg nå er på trygg grunn, vet jeg ikke. Det sitter hardt i kroppen å ha manglet, savnet og strevet samtidig som overlevelsesangsten har ligget utenpå kropp og sjel som et tjukt lag vaselin. Det tar litt tid å tørre å kjenne på seier og mestring, å være oppstemt og munter og i det hele tatt ta dette for gitt. Det som derimot er lett å bli i skikkelig godt humør av, er at antall følgere og antall kunder stadig øker, og vi setter stadig nye knappenåler på Norgeskartet når en kunde fra et nytt sted dukker opp på nett.

Nylige startet opp i Bygdøy Allé høsten 2015. Det var mange følelser på en gang i systemet gitt ..

Det er på nettet vi skal vokse og det er her vi legger annonsekronene våre. Ujevnt enn så lenge, fordelt mellom Facebook og Google, for det er jo sånn man gjør det. I mitt ikke konforme hode gir det egentlig ikke mye mening å gjøre noe bare fordi ale andre gjør det sånn, men jeg har til dags dato ikke truffet noen som kan si meg noe om hvordan markedsføringen vil foregå når Facebook hypen avtar. Det gleder jeg meg til å finne ut av, for at den avtar og at fokuset flyttes til andre arenaer og andre metoder, kan det da ikke være noen tvil om.

Målene våre

Vi har som mål å øke kjennskap til merkevaren vår i første runde og i neste runde mot at de aller fleste kvinner mellom 30 og 70 år etterhvert vet hva Indiaskjorten er, og kanskje til og med at en stor andel av disse kvinnene faktisk skal ha en i skapet sitt. Hårete mål, ja vel, og så…? Hvis vi tenker at massen vi når i dag, de fleste i fysisk nærhet til butikken vår, har et tvilling publikum eller to rundt om i landet, for ikke å si i Sverige og Danmark, så tenker vi at vi har mye å gjøre foran oss, og mye gøy å se frem mot. Vi ser ikke for oss hvor himmelen er, men den er der, og dit skal vi. Ved å bygge sten på sten, legge strategier og planer, endre dem underveis etter behov, og vokse sakte, men sikkert.

Veksten skal vi få til med kompetente og energiske håndverkere på lag

Forhandlerne våre er brikker i det store spillet og en vikitg faktor på veien mot målet. Men det er en vinn vinn for begge parter, så vi har ikke vanskelig for å si at vi trenger dem for å øke kjenneskapen til produktene våre der vi selv ikke befinner oss. Men så får de tilgjengjeld tilgang på produktene våre som de ser er med på å dekorere bunnlinjen.

Forhandlerne våre

Objekt etc og Same ol´Story i Oslo, og Husfliden i Moss har alle tre vært med siden sommerlevering i 2017. Jeg liker godt at så forskjellige butikker faller for den samme skjorten, og det er i utgangspunktet Indiaskjorten vi snakker om. De tre ovennevnte butikkene har tre helt forskjellige kundegrupper, med noen fellesnevnere så klart, men likevel, profilene er forskjellige. Men vi passer inn hos alle tre! Sommervarene i 2018 skulle vise seg å finne seg til rette på mange nye steder: Motekroken på Beitostølen kom inn som et friskt pust fra fjellet og Villa Enso, Tønsberg og Mike & Molly, Sandefjord dekket plutselig Vestfold. Høsten 2018 fikk vi gleden av å slå en liten rot i Bergen takket være Et rom, og i Haugesund hos Shoes & More.

Etter innsalg på messe i august 2018, ser vi nå at forhendlerleddet har vokst og innlemmer nå Lyst i Drøbak, Ferner Jacobsen i Fredrikstad, Husfliden i Larvik, Lokstallen i Brandbu, Linneas Hage i Nittedal og Staprans Design, California USA. Om sistnevnte blir en storfisk er vel lite tenkelig, men det er fin markedsføring og gir en anlending til økt kjennskap over dammen. For vi skal jo ikke bare ha Norge som vårt nedfallsfelt i all fremtid, vi vil videre og mer! Men som sagt, med små skritt av gangen.

Kundene våre

Kunden våre, det viktigste vi har i tillegg til gode produkter! En god relasjon til kundene våre betyr alt. Og vi strekker oss med glede langt for å gjøre vårt for at relasjonen til enhver tid er god. «Kunden har alltid rett», gjelder til de grader hos oss. Er det noe feil, ja, da bytter vi, erstatter eller sørger for å rette opp noe skjevt uten å gå inn i diskusjoner eller meningsytringer om hva som kan ha skjedd osv. Kommer en kunde tilbake med et behov, så er vårt eneste fokus, å dekke dette behovet. Det er mye dyrere å miste en kunde for alltid enn å levere en ny skjorte eller reparere en genser som ble strikket med et svakt punkt.

Alle produktene våre lages for hånd, og noen ganger er det en som er litt sliten eller glemmer seg litt. Opplver kunden feil på en knapp eller en søm, så korrigerer vi. Basta!

Vi får våre varer levert av mennesker. Noen kan ha en dårlig dag av og til, og resultatet kan kanskje ramme oss, men det må være innafor. Det er veldig lenge mellom hver gang. Så lenge vi korrigerer med et smil og gir kunden vår en følelse av å bli sett, er vi home free.

Mange av kundene våre har spesielle behov. Det kan dreie seg om en skjorte med én størrelse over skuldrene og to størrelser større rundt magen/livet. Dette fikser vi lett som en plett, på inntil fire uker. Vi har rigget for dette ved å ha de fleste stoffene på lager, og vi har hver måned ca 10-20 særbestillinger inne på fabrikken vår i Sansepolcro. Dette i tillegg til alle de «typiske» kroppene som bekler seg i én eller gjerne mange fler av skjortene våre, og etterhvert gensere, buksene, skjørtene, blazerene eller nattskjortene våre.

Mangfoldet vårt

Det interessante ved observasjonene vi gjør oss på gateplan, er at det virker som det er flere og flere som ikke passer inn i malen den øvrige klesbransjen ser ut til å basere seg på. Hvordan dette skal utvikle seg i årene fremover vet ikke jeg, og jeg kommer heller ikke til å bruke mye tid på å fundere på dette. Det bare forteller meg at vi skal sørge for at flere og flere vet om oss, vet hva vi leverer og hva vi kan tilpasse. Å kunne si at vi dekker de fleste behov, at vi imøtekommer, tilpasser utenom mainstream er bare veldig veldig kult.

Og det er dette som gir meg påfyll av energi hver eneste dag. Det er disse kroppene vi også har i tankene når vi utvikler produkter. Jeg trives best på utsiden pleier jeg å si. Der hvor ikke flokkmentaliteten sniker seg inn. Der hvor alle er verdifulle og fine som de er, på grunn av den de er og ikke hva de har.

I all ydmykhet ser jeg meg litt tilbake og røres et øyeblikk av alle de mennesker jeg har møtt på min vei fra oppstarten og frem til i dag. Av alle de personlige historiene mennesker har villet dele med meg. Mest i butikken eller på telefon hvis avstanden har vært for stor til å møtes. Av alle de som har lagt inn et besøk hos Stories by Kine mens de er i Oslo en helg, sidestilt med besøk i Opera´n eller Lambda, for å prøve skjortene, ta og kjenne på, og deretter ta inntrykket med seg hjem og trygt kunne logge seg på og handle på nett.

Jeg funderer mye på hvordan vi kan klare å skape dialog på en personlig måte på nett! For det personlige er så vikitg, begge veier. Ikke bare for at kundene våre skal føle seg møtt og sett, men også for vår del. Å få innpass i enkeltmenneskers virkelige behov og følelser rundt påkledning. Det danner grunnmuren i det vi driver med.

Vi jobber videre med å nå våre mål og ønsker en veldig fin lørdag!

2019 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.