×

På flyttefot

Lockdown eller ikke, tiden er moden og vi skal videre. Det har vi skullet helt fra starten, mange ganger uten å vite hvor vi skulle, vi visste bare at vi skulle. Og sånn har veien blitt til. Nå flytter vi hele pakka litt ned i gaten, rundt hjørnet, til Odinsgate/Gimleveien. Vel møtt om litt!

Oppsummering så langt

Det begynte i 2013, hjemme på kjøkkenbenken, med et par produkter som andre hadde laget. Hjemme på den tiden var en leilighet på 72 kvm med to tenåringsgutter som måtte konkurrere om plassen på kjøkkenbenken med bager fra My Style Bags og kjoler fra One Season, som var de to produktene jeg begynte med og som jeg tenkte jeg skulle gjøre meg fet på!

Barn og bager om hverandre..

Så lite visste jeg om agenturvirksomhet. Jeg innså at om det skulle bli noe å skrive hjem om, så måtte jeg ha mange flere produkter, erfaring og forhandlernettverk, og sikkert mye mer. Så mens motivasjonen dalte, gikk jeg heller i gang med å designe skjorten jeg mente manglet på markedet, uten egentlig å tenke at det var den det skulle bli business av. I ettertid ser jeg verdien av å være i villrede, uten en plan. Da ligger det an til at ting tar form som de vil.

Fra hjemmekontor til ordentlig kontor

Allerede i november 2013 lot jeg meg overtale til å flytte vareprøver og utstilling ut av leiligheten og inn i kontorfellesskap på Vinderen. Men hva med husleie? Jeg hadde ikke nåla i veggen og ikke annet enn utgifter knyttet til vareprøver på den tiden. Gårdeier Erling Storm så potensialet i å ha en driftig dame inn i kontorfellesskapet som kunne lage lunsj til de andre kontoristene, og dermed var husleien tatt hånd om. Tiden på Vinderen var en fantastisk tid, med bratt lærekurve. Et produkt ble utviklet, fotografert, lagt ut på sosiale medier eller forkynt blant kvinner i området gjennom den fineste kanalene jeg vet om – word of mouth, og ikke så sjelden banket det på kontordøren og et salg var i boks. På et tidspunkt var det en som sa: Kine, vet du at det du egentlig nå driver, er en butikk? Tanken hadde ikke falt meg inn, sånn er det jo gjerne når men er midt inne i noe, så er det ikke alltid så lett å se seg selv utenfra. Men det var jo butikk jeg drev fra det lille kontoret på Vinderen, før og etter lunsj tilberedning og servering. Tanken hadde bare ikke slått meg før noen påpekte det.

Fra kontoret på Vinderen, i 2014, da jeg kalte meg nobrand, jeg hadde bestemt meg for å lage klær som ikke hadde noe å gjøre med jaget etter merker. Det skulle være noe som kunne stå oppreist av seg selv uavhengig av hvilken etikett plaggene hadde.
Det var på Vinderen at egen kreativitet fikk spillerom, og de første merinoskjerfene med trykk ble til. Et halvt års tid på produksjonen og fra januar 2015 var de på plass.
Det var også på denne tiden, 2014/2015 at jeg begynte å sette ting i en større sammenheng mens en og en av gangen banket på døren for å handle.
Min første nettside ble til på Vinderen, og jeg fikk smaken på netthandel. Men det innrømmes at jeg trodde jobben med nettbutikk liksom var gjort da sidene var oppe.. Det var sånn jeg lærte at det er når nettbutikken er ferdig, at jobben begynner. Jobben med å gjøre butikken kjent, jobben med å lede kunder inn, få dem til å bruke tid, handle, og ikke minst, komme tilbake.

En spire ble sådd

Jeg testet ut tilværelsen i Bygdøy Allé en helg på forsommeren 2015

Selv om jeg egentlig aldri hadde forestilt meg selv som butikkdriver, var nysgjerrigheten på å drive fra gateplan på plass. Jeg testet butikk på gateplan en helg på forsommeren 2015, og likte adrenalinen som fløt i blodet den dagen. Et pop up lokale noen måneder virket innafor. 3 måneder senere flyttet jeg ut fra Vinderen og inn i Bygdøy Allé.

Å planlegge ting er ikke en av mine svake sider, så det gikk kjapt å legge til rette for den nye tilværelsen på gateplan
Fasade mot Bygdøy Allé fra auagust 2015. Det var mange følelser i sving, alt fra stolt til livredd, fra oppstemt til nedstemt. Velkommen til et liv i berg-og-dal-bane liksom..
Et lite glimt fra innsiden i Bygdøy Allé. Jeg elsket lokalet, men det var i overkant lite.. selv for meg den gangen
Helt til høsten 2015 var jeg utydelig på hvem jeg var. Jeg hadde vært Idea Design siden jeg studerte i Italia. Takket være en veldig fin ressursgruppe som stilte på idédugnad en høstkveld i 2015, ble jeg omdøpt til stories by kine og har siden følt meg hjemme med det. IDEA DESIGN AS er i dag bare bedriften og stories by kine er selve merket.

30% vekst fra dag én gjorde at jeg begynte å tenke annerledes. Jeg skjønte at konseptet hørte hjemme på gateplan. 3 perioder med 3 mnd kontrakter av gangen funket en stund, men jeg skjønte at med varelager og de forpliktelser en butikk førte med seg, måtte rammene rundt driften sikres. Jeg måtte inn i noe mer permanente.

Neste stopp

Eckersbergsgate 35 ble neste stopp på reisen fra august 2016, i fem nydelige år som nå ebber ut. Nydelige fordi de har lært meg så mye, både om forretningsdrift og meg selv, og fordi jeg genuint har elsket å leke butikk og lage fine vinduer og fått mine perspektiver på så mangt beriket av fine møter med fine mennesker. Det har vist seg å være så mye personlig avkastning i å ha etablert et sted hvor mennesker møtes.

Jeg gikk forbi lokalene i februar 2016, stoppet opp, kjente etter og visste at de en dag skulle bli mitt neste stopp. Men de var på det tidspunktet ikke ledige, og Gina Rose som satt der den gang, stusset litt over mitt spørsmål om de skulle flytte ut.. i juni samme år dukket lokalet plutselig opp på finn.no. Jeg gikk løs på styreleder i sameiet samme kveld. Lokalet ble mitt fra juli´16
Nye planer, nye skisser, litt mer ro i ryggmargen for nå kunne jeg hvile meg mot en erfaring om at det antagelig går bra. Jevnt salg og oppoverpekende piler det siste året gav meg etterlengtet trygghet og sjelefred
Som tenkt, så gjort. Putselig hadde vi et nytt ansikt utad

Den store endringen fra Bygdøy Allé til Eckersbergsgate var egentlig bare lengden på leieavtalen. Nå gjaldt plutselig 5 år av gangen. Var det dette jeg ville? Allerede på det tidspunktet, var jeg godt inne i hamsterhjulet og drev på fra tidlig til sent, på innsiden av det hele. Så jeg stilte ikke spørsmål om jeg ville dette videre. Men om jeg hadde snublet ut av hjulet og sett meg selv fra utsiden, hadde jeg muligens revurdert det hele og kanskje til og med styrt unna en 5 års kontrakt på nytt lokale. Men jeg snublet heldigvis aldri ut av hjulet, og fikk heldigvis heller ikke anledning til å se hvilket jag og evig kjør det har vært og fortsatt er. Mitt liv som klesutvikler og butikdriver har blitt en livsstil og en innarbeidet vane, og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Også med litt tunge skritt og mørke ringer under øynene. Jeg elsker det jeg driver med!

Og så, siste stopp?

5 år er snart gått siden forrige flyttesjau, og vi har for lengst vokst oss ut av Eckersbergsgate. For det er ikke bare et lite butikklokale som skal til for at jobben blir gjort! Produktutvikling krever plass, innholdsproduksjon likedan. Fotografering av produkter i miljø og studio krever sitt. Og kontorplasser og lager – alt på ett sted har vært drømmen i lang tid nå, og da trenger vi mer enn 50 kvm som Eckersbergsgate har budt på.

Vi kunne valgt å kle oss i ny drakt når vi nå skal inn i nye lokaler, og liksom girer litt opp. Vi kunne innredet butikken med flashy innredninger og gjort oss mer lik andre butikker. Men det skjer ikke. Enhver som går forbi oss i nye lokaler, skal ikke være i den minste tvil om hvem som holder til på innsiden. Jeg håper forbipasserende vil kjenne oss igjen i blinde.

Vi flytter heldigvis ikke langt denne gangen heller, faktisk rett rundt hjørnet, til Odinsgate 10. Her skal alt gjenoppstå så det ligner det vi hadde, på en prikk. De samme vinduene skal inspirere og være pyntet med rare gamle ting sammen med produkter og klær. Vi skal gjøre vårt beste i å gjenskaper atmosfæren fra Eckersbergsgate. For den er det mange som setter pris på, oss selv inkludert.

Endelig skal vi inn i hjørnelokale! Enn så lenge ser det ikke så imponerende ut, men vi får vel se..
Fire ganger så stor plass byr på uendelige muligheter, og det kribler i fingrene etter å legge til rette for nye erobringer og ikke minst, resultater. For det skal jo helst kaste av seg å mer enn doble de faste utgiftene..
Med nye vegger følger nye skisser. Den største utfordringen nå er å få brukt absolutt alt vi har av innredninger fra før, til tross for at takhøyde forskjellen på de to lokalene er nesten 1 meter! Med min trofaste snekker-Lars som leverandør av de fineste og ofte smarteste løsningene siden 1993, er jeg rolig på at dette skal vi få til
Vi testfotograferte i rommet som skal bli mitt kontor med fire meter heng til kolleksjoner og Pernille´s lille univers for digital markedsføring, òg, det vi har savnet hele tiden – vårt eget fotohjørne hvor miljøbilder i studio skal tas. Vi ser for oss en forenklet hverdag med alt på ett sted og tid frigjort til å drive med det vi kan, det vi liker, og det vi vet funker for at pilene skal fortsette å peke opp!

Etter at flytting ble et faktum for noen måneder siden, har vi krysset områdene på kryss og tvers på jakt etter gamle rare bord, krakker, knaggrekker, kurver, hatter, trau og høygafler. Alt dette som vi vet skaper atmosfære i vinduene og som mange forbinder med litt av vår identitet.

Gjenbruk er moro! Små «funn» fra en lørdagstur til Flisa for litt siden. Noen kaller det opptennningsved, jeg kaller det gledesspredere. Og ny butikk kan gjerne kalles en gjenbruksstasjon, og heng med og se om vi drar begrepet enda litt videre..

Fra mandag 3. mai, hvis situasjonen tillater, ønsker vi hjertelig velkommen innom for å slå av en prat, se sommernyheter som siden 6. mars bare har vært å se gjennom vinduene våre, eller til å være med og se når initialer broderes på produkter fra My Style Bags, eller se inn fra utsiden når alt og alle er i sving med forskjellige oppgaver. For meg er dette en drøm som går i oppfyllelse. Vi beveger oss stadig nærmer et livsstilskonsept, noe som også har ligget i kortene en stund. Verden rundt oss endrer seg og vi holder tritt så godt vi kan. Vi gleder oss veldig til å vise oss frem i nye lokaler!

Vel møtt og god lørdag!

2021 © Idea Design AS