Stories MAGAZINE 10 måneder siden

Hvor sparker høna?

Lørdagsbrev

Vi er litt inn i andre kvartal, og gjør opp status på hvordan vi ligger an. Det er et rart år vi er inne i. Ingenting er som før. Og da mener jeg før pandemien, selv om pandemien liksom opphørte da krigen i Ukraina brøt ut. Men inntil pandemien rammet oss, var grafene jevne og fine, veksten likedan, og vi følte i stor grad på forutsigbarhet. Vi trodde på neste sesong, og vi trodde på fremtiden. Vi fulgte en plan som ikke forandret seg noe særlig underveis annet enn at vi økte jevnt og trutt.

I dag er alt annerledes. Vi tror på fremtiden, men vi vet ikke hvor den er eller hvordan den ser ut.

Uforutsigbarheten kom for fullt i fjor høst da matvareprisene steg, strømprisene steg og rentene steg. Dette dro teppet under føttene på mange og en endring i kunders adferd i forhold til det vi kjente fra tidligere, var et faktum. Vi var vant til at mange av de samme kundene kom innom av de samme grunnene som før; de ønsket å fornye deler av sine garderober, det være seg klær, sengetøy eller reisevesker. De kom innom for å snakke litt om livet, om Italia, om reiser, om mat. Det var en generell oppstemthet som rådet, for vi bor jo tross alt i ett av verdens rikeste land og de helt store utfordringene kan vi vel egentlig ikke si at vi nordmenn har.

Men så dukket utfordringer opp, og de kom som perler på en snor.

Den nye tilværelsen, som mange ganger føltes som å famle i blinde, varte hele høsten i fjor, og gjelder fortsatt. Vi har fortsatt ikke sett at et mønster er etablert, selv om vi ser signaler som vi kjenner igjen fra før og gleder oss uhemmet over, så tør vi ikke belage oss på at signalene går fra å være nettopp signaler, til å bli den nye normen. Vi må nå ta høyde for at det vi så forrige uke, blir noe helt annet i uken som kommer. Dette gjør noe med humøret, energien, motivasjonen og planleggingen.

Og tankene bringer meg 10 år tilbake i tid, til min spede oppstart, juni 2013. Da var tingene like uforutsigbare som nå, men av andre grunner. Etter det mørkeste året bak meg, rent personlig, ble jeg oppfordret av en nær venn og et godt medmenneske, til å gi gass, tenke kreativt, ikke legge meg ned og ta i mot sykemelding, men velge å satse på at jeg skulle klare å få noe til i kraft av meg selv. Han pushet og motiverte og jeg stablet noe på beina uten en krone i kassa, trodde jeg skulle være agent for et par produkter, jobbet livskiten av meg for å finne på noe som kunne skape trygge rammer under egne føtter.

Tidvis lykkelig uvitende, men for det meste relativt ulykkelig, visste jeg ikke hva Stories by Kine skulle utvikle seg til å bli, og jeg visste i hvertfall ikke at jeg skulle utvikle klær og drive butikk! Jeg ville bare ha ro i livet mitt, klare meg selv og vite sånn noenlunde hvordan horisonten min skulle se ut. Jeg har alltid ansett meg selv som en trygghetssøkende person, med ønsker om forutsigbarhet og ting på det jevne. Jeg er en på alle måter en drømmer og en eventyrer, men trygg grunn under føttene kommer først.

Etableringen for 10 år siden skulle senere vise seg å være starten på et helt nydelig prosjekt. Det har blitt et prosjekt om personlig frigjøring, om personlig seier, om mestring. Om å snu noe vondt og vanskelig til noe veldig fint. Men det ville aldri blitt til uten personen som motiverte fra starten.

Den store forskjellen fra 2013 da jeg først drev det lille jeg startet hjemmefra, og vi ler mange ganger av hvordan mine to sønner måtte sloss om plassen på kjøkkenbenken med bager fra My Style Bags. Vi bodde tett i tett på 62 kvm men i hadde det fint! Vi manglet ingenting, annet enn min trygghet og tro på et selvstendig liv. Det skulle komme etterhvert.

Uroen i 2013 handlet om hvorvidt jeg skulle klare å etablere noe som kunne skape trygge rammer i eget liv. Det fikk jeg til. Uroen i dag, ti år senere, er der fortsatt, men den er der av andre grunner. Nå er det stort ansvar som gir grobunn for uro, for 10 år senere sitter jeg på leiekontrakt på ett av byens kuleste lokaler, har 4 årsverk i tillegg til meg selv på lønningslisten, og et varelager som skal bevege seg i en såpass stor fart at det er bærekraftig å fortsette.

The Silver Lining

Det, kjære leser, er ikke nattesøvnfremmende, ei heller særlig motiverende, i hvertfall ikke hele tiden. Men likevel, å rykke tilbake til start, dog på et metaforisk plan, byr jo samtidig på muligheter. Vi får tenkt oss skikkelig godt om. Vi får f eks en mulighet til å endre forretningsmodellen vår, vi kan luke ut oppgaver som stjeler altfor mye tid. Vi får mulighet til å forenkle, jobbe smartere, bli bedre og sikre inntekter slik at vi kan fortsette med noe vi synes er veldig gøy, samtidig som det er veldig krevende.

Med andre ord, selv om det er utfordrede og krevende, skal vi ikke gi oss. Vi skal bare endre modellen slik at vi finner roen. Alt det jeg, og litt senere, teamet, har jobbet for, er altfor viktig til å skru av nå bare fordi det er tøft å ta fatt på hver ny uke fordi vi ikke vet hvor høna sparker. Vi fortsetter heller å utvise forsiktighet på pengebruk, nøkternhet og måtehold knyttet til innkjøp av varer, og vi fortsetter å brette opp ermene, spisser ørene for å høre hver eneste kommentar i butikken. Disse kommentarer er så viktige for oss, og vi legger dem alle sammen inn i notatene våre som er blir med på den videre produktutvikling og varesammensetning.

Det vil bli endringer fremover, men til det bedre. Vi gjennomgår varesortiment, luker ut støvsamlere og gir mer plass til varer og produkter som omsettes raskere. Vi er i dag kjent for å huse et fargerikt og litt kontinentalt konsept, og det skal vi fortsette med. Jakten på unike skatter fra inn- og utland er alltid on.

Har noen lagt merke til at nettsidene våre har fått en liten oppussing? Forsiden er endret til å fortelle i klarere tekst hva Stories by Kine handler om, og hva man kan forvente å finne inne på sidene. En ny funksjon inne på sidene våre, er muligheten til å kommentere og anmelde produktene. Vi mottar ofte e-poster med hyggelige kommentarer. Disse kommentarene ønsker vi nå at dere legger inn under de relevante produktene. Dette betyr så uendelig mye for oss at vi gjør konkurranse av det!

Si din mening og vær med i trekningen av et gavekort med verdi kr 2000,-.

Hiv deg på og gi din anmeldelse under favorittproduktene dine! Hver måned deler vi ut tre gavekort. Og ja, du kan dele anonymt, vi ser anmeldelsen back-end med info om avsender, så vi vet hvem vi skal kontakte med det glade budskap!

Siste nytt fra nettbutikken

Etter at vi alle kjente på litt innskrenket kjøpekraft, har vi fått spørsmål om mindre og rimeligere produkter. I kategorien DUFT & VELVÆRE finner du nå f eks det vi selv mener er verdens beste tannbørste, tannkrem og leppepomade fra et ikke helt ubetydelig tannlegekontor på Manhattan i NY, Linhart Dentistry. Jeg ble først oppmerksom på dette gjennom et amerikansk nyhetsbrev jeg abonnerer på og leser fast hver lørdag. De foreslår alltid noen produkter de synes fortjener litt rampelys på seg. Jeg falt først for designet, kjøpte noen prøver, og var hekta. Selvsagt har vi nå dette i butikken, og gleder oss over å si at det ikke bare er Jordan som vet hvordan.

Andre produkter, på oppfordring fra besøkende, er gammelt bestikk. Jeg har alltid selv være glad i bestikk med håndtak i ben. Knivene er med blad i rustfritt stål fra Sheffield i England, mens gafler og skjeer er i sølv eller belagt med sølv. Bestikk av denne typen skaper en stemning og atmosfære som jeg har mange deilige minner fra. Endelig finner du noen av disse gamle skattene i nettbutikken også. Se dem her.

Siste farge på dekor hos oss er strågul, frisk og deilig, kontakt oss for bestilling.

Serviset vårt er godt kjent for alle som titter innom i Odinsgate. Vi jobber med å få dette publisert også i nettbutikken. Siste fargen på dekor er denne deilige strågule fargen, min favorittfarge. De som har et våkent blikk, vil kjenne igjen at strågul også er fargen i logoen vår. Men akkurat denne fargen ble faktisk til etter at en kunde ønsket et helt servise i denne fargen. Jeg fikk lov av henne å la den inngå som fast følge i butikken.

Litt styrete med emballering knyttet til utsendinger, men vi sikter mot at det er mer gøy enn strevsomt og jobber med saken. Hvis resultatet er at flere får tak i et nydelig servise dekorert for hånd på et lite verksted i Firenze, og at det assosieres med Stories by Kine, ja da er vel målet nådd. Eller ett av dem..

For å oppsummere dagens lørdagsbrev, så er det krevende tider, men vi evner å se lysglimt der de viser seg. Vi regner oss som heldige som driver litt annerledes og blomstrer bra i sidesporet. Det er der vi liker å holde oss. Kundene våre sier seg enige, for det er mange nok av de andre butikkene og merkevarene der ute som ligner hverandre.

I skrivende stund er vi i ferd med å spikre høstens kolleksjon, og legge siste hånd på neste sommers varer. Et besøk til fabrikkene til uken står for tur, og jeg kjenner at det blir godt å få kontakt med materien vår der nede også. Apropos å famle i blinde, en stor del av min jobb er jo nettopp i Italia, så dit må jeg med jevne mellomrom. Og litt moro å minne meg selv på, at å reise til Italia så ofte som mulig med gyldig grunn, var selve ordlyden på drømmen min for 10 år siden.

Jeg er salig og stolt over et spennende tiår som snart ligger bak meg og oss! Det er utrolig fint at vi er blitt et team i løpet av disse årene. 7 juni 2013 er dagen hvor endringsprosessen begynte over en juice på Joe & The Juice på Skøyen, sammen med en god venn. Han var der, så meg og motiverte til endring. Jeg er ham evig takknemlig. Og minnes dette hver gang noen kommer min vei som kan trenge en utstrakt hånd.

God lørdag.

2023 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.