Stories by Kine er synonymt med tidløse basic klær i høy kvalitet og Indiaskjorten er i tillegg blitt en snakkis! Vi fryder oss over fin vekst, sakte men sikkert, med hovedfokus på kvinner som setter pris på en uavhengig stil og noe som er litt annerledes. Det kan være modeller som minner om noe som en gang var, eller farger som ikke følger de øvrige regler for hva som er i tiden. Vi forholder oss til vår egen tidsregning og utvikler klær vi er ganske sikre på verdsettes og som vil kunne tas i bruk år etter år. Fokus på komfort og det å føle seg vel, er drivere i prosjektet vårt. Bevissthet rundt forbruk er også viktig for oss, og bevissthet rundt arbeidsforhold på fabrikkene vi jobber med, likedan.
Vi får stadig nye tilhengere og mange kjenner kanskje verken til forhistorien eller produktene våre, så bær over dere som vet, men her er litt bakgrunn.
Hvorfor skjorter?
Ja, det kan man jo undres over i en tid hvor vi overbelastes med produkter og utvalg. Så burde det vel også være mulig å finne en skjorte som traff blink! Ikke for meg. Dette bunner nok i mine litt sære sider. Jeg er perfeksjonist til fingerspissene og fant faktisk ikke en skjorte jeg følte var god nok. Det var noe feil ved alle, og feilene var én av fem eller alle fem! Knappeplassering, snipp, mansjett, lengde og innsving. Lengden og knappene var de to feilene som oftest gikk igjen. En sjette feil, dog ikke så fremtredende som de fem andre, men likevel, var stoffene. Et stoff i butikk kan ofte være noe helt annet enn etter en vask eller to hjemme.
Da jeg skjønte at nettverket lokalt i Italia så lovende ut, kastet jeg meg ut i noe jeg ikke visste noe om, men lærte gjerne underveis. I ettertid legger jeg gjerne til, at mangelen på formell bakgrunn eller forutsetning for å drive med klesproduksjon antagelig var en én av grunnene til at jeg faktisk har fått det til. Målet mitt på dette tidspunktet i livet var også å reise så ofte som mulig til Italia, hvor jeg alltid har blomstret og fornyet energien og troen på det meste, så motivasjonen og iveren etter å skape gyldige grunner for hyppige reiser, var på plass.
Inn i varmen
Noen har spurt meg hvordan jeg fikk innpass på fabrikken uten at jeg kunne love store ordre eller antydning til volum. Lidenskap, er svaret. Jeg ville dette, jeg trodde på det og klarte å formidle det. Og her var jeg på rett sted til rett tid, for er det noe som driver italienere, så er det lidenskap. Det hjalp så klart å snakke språket, for det er som en lykkepille når utlendinger behersker språket deres. Da blir de litt ekstra på ja-siden. Da fabrikken tok meg inn i varmen og stilte maskiner og bemanning til rådighet, kjente jeg at det hele veiet ganske tungt. For selv tvilte jeg i aller høyeste grad på hva jeg hadde begitt meg ut på, men det gav fin ressonans der og da, så jeg drev på videre.
En prosess er i gang
Indiaskjorten kom først. Men det var ikke den som ble påbegynt først.
For det begynte med Robertaskjorten. Mens jeg var igang med å revidere den feminine herreskjorten som er Roberta´s opphav, fikk jeg lyst på en kraveløs skjorte som var ekstra behagelig å ha på. Jeg var på dette tidspunktet godt oppe i 40 årene og har to fødsler på samvittigheten, og følte ikke lenger for å trekke på meg pinetrange klær, ei heller gå rundt og holde magen inne og knapt nok puste. Så en løstsittende skjorte med et feminint snitt, ble utviklet og ble ferdig før vi var helt fornøyd med Roberta modellen. Og Indiaskjorten ble hetende det fordi damene på fabrikken i Sansepolcro mente den var litt India-aktig. Ikke mer komplisert enn det. Prosessen med å utvikle Robertaskjorten var som en graviditet. Den vokste seg til over tid mens knappeplassering, mansjetter, krave, innsving og lengde ble bestemt, prøvet, endret og sydd opp igjen. Vi drev på og kom i mål til slutt. Barnet ble hetende Roberta, etter dagens eier og leder av fabrikken som produserer skjortene våre i Sansepolcro. Hun er tredje generasjon skjortemaker og er mektig stolt av håndverket hun leverer.
India derimot, har stolpe med knapper til midt på brystet, og et snitt som tillater at kropp er kropp: innsvinget uten å være for trang og lang nok til å dekke overgangen over- og underkropp, eller krisesonen om du vil.. Krisesonen som jeg liker å kalle det, og som mange kjenner seg igjen i, kan være litt vrien å få has på. Det er nemlig slik at mye av det som blir til basert på standard malen, enten er for kort eller for trangt, eller begge deler. Det er gjerne når vi blir presentert for en løsning at vi også kjenner igjen at vi hadde et problem. Rart, men sånn er det. Det er litt som med «I know it when I see it» Alle jeg har snakket om knappeplasseringen med, nikker anerkjennende og sier ja, hvorfor spriker egentlig alle skjorter ved brystet? Og hvorfor gjør ikke flere noe med det? Vi har gjort noe med det og har stor suksess med skjorter som ikke spriker ved brystet!
India skjorten har vært selve springbrettet til alt som er blitt til etterpå. Den har skapt glede og begeistring, blitt en snakkis og et plagg mange ønske seg mer av. Selv de som var ihuga kraveskjorte tilhengere, har konvertert til kraveløsheten. Men etterhvert som tiden går og flere og flere sverget til en kraveløs tilværelse, var det fortsatt ønske om det gutteaktige snittet en skjorte med knapper helt ned, gjerne har. En skjorte som fungerer like bra kneppet igjen eller åpen og ledig.
Og sånn ble Valeria født. Valeria er navnet på én av dem jeg snakker med hos stoffprodusenten jeg har brukt fra dag én. Valeria er kraveløs som Indiaskjorten og har kroppen til Robertaskjorten. Valeriaskjorten er en utpreget sommerskjorte og funker aller best i lin. Flere skjorter betyr flere kunder, og flere meninger om hva vi trenger elelr ønsker. Stolpe og krave stof på ønskelisten, og slik ble Paolaskjorten til.
Paola har herresnipp og herremansjett, en stolpe litt lenger ned enn til brystet, litt rettere i kroppen og avsluttet rett med splitt i sidene. Paola ble testet så vidt i sommeren 2017, og vi skjønte fort at den var kommet for å bli. Viviana er halvsøsteren til Paola, bare uten krave og med liten feminin mansjett. Viviana passer ikke til alle fordi den er rettere enn de andre modellene, så den innvilge sikke mye plass i butikken, men den kan alltids bestilles til de som har lagt sin elsk på akkuyrat den skjorten.
Sistemann ut nå er Sienna som tok marked nesten med én gang. Sienna er 1 cm romsligere i omkrets enn Indiaskjorten, har en litt lengre stolpe og er litt lenger i kroppen, med avrundede splitter nede. Dette er skjorten for kropper med litt høyde, fra ca 165 cm og oppover.
Fra dag én så vi at Siennaskjorten ble populær og en kjole med samme navn, Siennakjolen, som egentlig var ment å introduseres sommeren 2020, ble satt i produksjon allerede i år for å dekke etterspørselen etter en kjole med de samme egenskapene som Indiakjolen, men med litt mer vidde for å sy inn lommer. Men mens Siennakjolen kommer inn i hyllene, fryder vi oss over enda en hit, Sofia, som dukket opp som et fyrverkeri i fjor, og lever videre i beste velgående i år også. Sofia er vår lengste kjole og rekker til midt på leggen, men høy avrundet splitt i sidene gjør at den til tross for sin lengde, ikke virker for sid. Enda en kjole er på plass, Sorrento, kjolen for de som ikke er de høyeste i klassen og som ønsker en hyggelig kjole til litt over kneet, med flatterende bryst og lommer i siden.
Det har altså blitt et lite knippe med skjorter og kjoler hvor hver og én av dem er fine på sine måter, de dekker behov på forskjellige måter og har etter noen år i omløp knyttet personlige bånd til ikke bare meg selv, men også til den voksende gruppen av glade brukere.
Da er det bare å si tusen takk, for tilliten, for tilstedeværelse, for interesse og for tilbakevendende ansikter. Det er et samspill som må være på plass, og jeg føler i stor grad at vi er på god vei dit, vi sammen med dere.
Vi har knyttet mennesker i vår geografiske nærhet til oss takket være spredning av det gode budskap, og nære bånd og varme relasjoner har oppstått. Tett dialog med brukerne våre er viktig for oss, og vi ønsker også at de som ikke bor i nærheten, skal oppleve at vi bare er en telefon eller en melding unna for å svare på spørsmål eller annet som måtte melde seg i prosessen det er å bli kjent. Vi er veldig opptatt av tilbakemeldinger, både gode og ikke gode, og vil alltid sette pris på samhandling.
Velkommen til oss, enten det er i fysisk butikk eller på nett.
God lørdag.