Et år er omme og jeg lurer på hvor tiden blir av. Men jeg lurer ikke på om det er et godt år som vi er skikkelig stolte av vi nå legger bak oss! 2018 har vært et vidunderlig år i høy fart, med mye interessant læring, stive skuldre, til tider angst light, nye bekjentskaper og leverandører, og enkelte nye produkter. Kort oppsummert: et gledelig slit med gode resultater!
Vi begynte året med digitale floker, som skulle vise seg å følge oss gjennom hele første halvår. På et tidspunkt trodde vi faktisk at vi var i mål, men den gang ei. Flokene fortsatte og vi er enda ikke i mål. Jeg snakker om ny nettside så klart. Noe som er viktig å få på plass for at vi skal nå målene våre på nett. En erkjennelse vi har gjort oss underveis er at det virker som om mange selger seg inn på altfor høy kurs, og vi er skikkelig lei av digitale tryner som lover mer enn de kan holde. Ny nettside og butikk kommer på nyåret, heng med!
Men først, året i kronologisk rekkefølge.
NEW VENTURES´ 18
Mot påsketider gikk vi mot en avslutning av duftprosjektet vårt, men lanserte først i oktober. Vi måtte gjennom en opplæring i topp, midt – og basedufter. Hva som er viktig for at en duft skal selge og ikke. Hvilke dufter som skal bli værende i timene etter at duften er sprayet på kroppen, og hvilke egenskaper den helst skal ha i timene etter det igjen. Og hva den skal inneholde for at eieren skal glede seg til å ta på ny dose. Her var det mange detaljer som var morsomme å lære om! Vi fikk nydelig veiledning av Claudine i Grasse. Hun har jobbet for og med Fragonard i mange år, og har gjort duftutvikling til sitt ekspertiseområdet. Vi har sittet skolerett mens hun har fortalt og forklart, og lysten på å gjøre mer av dette er helt klart til stede. Vi får se. Vi ser jo at det ene har en tendens til å ta det andre, og plutselig er vi i gang med noe nytt, men som må høre hjemme i merkevarebyggingen vår. Vår grunntanke er hele tiden å levere det vi synes mangler.
EGET SERVISE
I forlengelsen av duftprosjektet, og i bevisstgjøring av hva vi liker og ikke liker har vi touchet innom andre arenaer også. Serviset vårt er et resultat av dette. Opprinnelig skulle dette utvikles i Vietri sul Mare, syd for Napoli, nærmere bestemt ved enden av Amalfi-kysten. Vi var der nede i september for å sette igang, men så innser vi underveis at å fly fra Oslo til Napoli er tungvint, og at prosjektet burde flyttes til steder vi oftere er innom. Dermed ble Firenze det opplagte valget, og der er vi nå. I samarbeid med et lite verksted som har eksistert siden 60-årene, hvor mor, far og to døtre aller sammen jobber med hvert sitt område. Jeg har tidligere fått laget to sett servise hos dem, og har aldri vært annet enn storfornøyd med hva de lager.
TIDENES SOMMER!
Så kom sommeren. Og hvilket sommer det ble! Kjolene våre rakk nesten ikke å bli hengt opp i butikken før de var pakket ned og på vei ut.
Og vi som var redde for at vi hadde overbestilt og fryktet at varelageret ville følge oss utover i neste sesong. Et raskt krympende varelager var et faktum, og intens telefonering til fabrikken i Italia resulterte i en emergency levering av 100 kjoler på fire uker. Fabrikken i Sansepolcro var operativ langt utover ordinær åpningstid, og nytt parti kjoler kom inn i midten av juni til stor begeistring hos kundene våre. India og Sofia kjolene viste seg å være kjoler «alle» måtte ha med seg enten det var langs Norges kyst ferien skulle tilbringers, eller lenger syd i Europa. Det kokte bokstavelig talt, ikke bare på grunn av tropevarmen, og 100 nyankomne kjoler forsvant i løpet av to uker, og vi satt igjen og lurte på hva f… skjedde mens vi gjorde oss små notater om bonanza tilstander og behov for enda større volum til neste år mens vi fortsatt ber en stille bønn for nok en tropesommer…
MESSE OG INNSALG AV SOMMER´19!
Sommeren gikk og august stod på blokka, med innsalg av sommervarer for neste år, 2019, som det første store prosjektet.
Vi skulle på messe for første gang med alt det innebar av nye oppgaver og nytt fokus. Vi gjorde oss fine erfaringer i løpet av messeoppholdet, ble kjent med mange fine folk og oppnådde spredning av kjennskap til merkevaren vår. Så alt i alt, en fin erfaring, men det er jo ikke et stort forhandlernettverk vi søker, så vi lar det bli med én gang på messe, og skal heller forvalte vårt lille knippe av forhandlere i vårt nyåpnede lille showroom i Frognerveien.
KEEP IT SIMPLE
Apropos forhandlere, så er det flere som spør oss hva planene våre egentlig er. Svaret vårt da er veldig enkelt. Vi ønsker å drive forsvarlig, forbli små og holde en konservativ linje hva produktutvikling gjelder. De som kjenner oss vet at vi ikke fornyer oss hvert år. Vi forblir de samme med de samme modellene, med unntak av en ny skjorte her og en ny kjole der, men at det er stoffene og fargene som endrer seg. Keep it simple er blitt vårt stille mantra, og vår plan er derfor å levere større volum av de samme varene. Dette kan vi få til innenfor de rammene vi har bygget rundt oss.
Vi kommer ikke til å trenge større butikk selv om vi skal selge flere varer. Det er på nett vi ønsker å vokse og driver på til alle døgnets tider med å knekke koden for hvordan vi skal få salget til å fly. Det er dyre varer, og mange ønsker å prøve først. Til de som er interesserte og nysgjerrige, men som likevel nøler, pleier vi å minne om at det er fri frakt og fri retur, og refusjon går knirkefritt gjennom med en gang en vare er returnert. Dette for å antyde forsiktig at terskelen for å handle på nett for de som ikke kan komme innom, ikke egentlig er så høy som noen kanskje tror.
Mens vi forsøker å knekke koden på nett opplever vi faktisk en gledelig økning av besøk og salg i vår fysiske butikk i Eckersbergsgate. Butikklokalet som i de gamle gamledager var fiskebutikk, og som ikke har oppvarming eller WC (den er nemlig i oppgangen ved siden av) men som til gjengjeld har en masse sjel og sjarm. Vi blir nok her en stund til. Kundene våre liker dessuten lokalene, vi liker husleien og synes det tutto sommato signaliserer hvilke verdier vi står for. Det er ikke det ytre som teller mest, selv om vi liker at ting ser bra ut, men det er innholdet, varene, kvaliteten og kundeservicen som til syvende og sist betyr alt.
GASELLE NOMINASJON
Fem driftsår går mot en avrunding, og er vel i og for seg en milepæl, og mens markeringen av etableringsdatoen i oktober gikk forbi i stillhet, gikk milepælen likevel ikke alle hus forbi, for DN plukket opp at vi har gjort en god jobb, jevnt og trutt de siste årene og satte oss på listen over nominerte til årets Gasellebedrift 2018. Vi vant ikke, men seieren er likevel i boks for oss når vi ser en fin og jevnt økning gjennom nok et år. Vi er stolte og glade når vi holder stengt i romjul og nyttår, og hviler litt.
BUTIKKDØD
Mens mange butikker stenger rundt oss, opplever vi en vedvarende livets rett og den ene gode grunnen etter den andre til å fortsette på gateplan. Men aldri alene på gateplan, vi må ta større og større marked på nett, men vi liker å være på plass begge steder. Og vi liker å ta i bruk og iverksette mye av det vi har lest i et par år nå, dog i utenlandske medier, om å skape et miljø for opplevelser og gode historier i butikken mens selve salget gjerne gjennomføres på nett. For oss kan denne modellen gjerne bli virkelighet, selv om vi likevel tror at mange vil fortsette å stikke innom, de vil fortsette å ønske å ta og kjenne på, og de vil fortssette å ville snakke med. Digitale møter vil aldri fullt ut kunne erstatte personlige møter, men vi er langt på vei med på en herlig kombinasjon.
Mye av det spennende for oss nå, i et nytt år, er hvordan vi kan skape noe som ligner på et personlig møte på nett samtidig som vi skal skape opplevelser i butikken. Vi kommer til å fortsette å dele tankene våre rundt de forskjellige aktivitetene pr brev i dagboken vår også i 2019, så heng med og send oss mer enn gjerne innspill, ris og ros, forslag til hvordan vi kan bli bedre og annet mellom himmel og jord, eller med andre ord; mellom digitale høyder og gateplan!
GODT NYTT ÅR
– og oppriktig tusen takk for følget og for alt som er blitt delt og fortalt gjennom året, og for en rørende mengde begesitring over rene linjer og gode passformer!
Sees på nyåret, vi åpner igjen onsdag 2. januar og gleder oss til første levering av sommervarer allerede i slutten av januar!
Høyst takknemlig ved årets slutt
Lørdagsbrev