×

Ferien er over

Og hva kommer nå? Her hjemme kan man få inntrykk av at alt er business as usual, men i mitt hode er det mange gråfargede tanker som svirrer. Våre samarbeidspartnere i Italia har gått for halv maskin siden juni fordi en stor del av staben på opprinnelig 11 hoder, i tur og orden har vært hjemme med covid. Dette forbannede viruset som dessverre ikke ser ut til å slippe oss så lett.

Mange har nettopp kommet hjem fra den første normale sommeren på over to år. Kanskje lurt å klamre seg fast i den gode følelsen, for det er litt av en hverdag vi kommer tilbake til – høye renter, høye matvarepriser, og strømpriser som jo egentlig er et kapittel for seg. Stor forskjell på nord og sør i samme land, med Sverige som i tillegg kjøper fra nord og selger til sør.. hmmm noe må kanskje justeres her?

For vår del har sommeren selvfølgelig inneholdt late morgener, hundrevis av hopp i havet, timesvis i vannet med våre syv små troll (bonusbarnebarna), hyggelige middager med alle som ville og kunne, og kort oppsummert; et deilig avbrekk fra bylivet. Men jobben fulgte dessverre med på lasset, i år også.

Hos oss som har en stor del av jobben i Italia, er det uheldig å ha ferie når fabrikkene våre går inn i innspurt før deres egen ferie en måned senere. Og med halv stab i tillegg, ble det mange telefoner om forsinkelser. Bare to uker her og tre uker der, gjorde at vår plan for første del av august måtte skrinlegges og lages på nytt. Vi er vant til å endre underveis, men akkurat dette satte meg litt ut av spill fordi konsekvensen blir at høstens varer kommer senere til oss enn ønsket, og klargjøring for lansering på nett blir utsatt noen uker. Det som skulle vært på plass nå, kommer på plass i begynnelsen av september. Det er ideelt sett én måned for sent i min bok. Så når noen sier «ja ja, ta det med ro, det er ikke verdens undergang», innrømmer jeg gjerne at jeg blir irritert. Det er ikke verdens undergang men det er businessen min! Og det er selveste verden for meg!

Okey, dette var de kortsiktige linjene. De mer langsiktige linjene er ikke like tydelige, men skal jeg tro en av mine betrodde kilder, Bof, så er det ett og annet vi burde ta høyde for i tiden forut. Å tro at alt kommer til å fortsette som det har vært, tror jeg er naivt. Folks adferd endres. Handlemønstrene endres. Behovene endres. Folks økonomi endres. Nok en gang tenker jeg at det er den som evner å omstille seg, som vinner.

Varesortiment i bevegelse

Vi ser som regel en tendens til et endret mønster høst og vinter i forhold til vår og sommer. Den ene sesongen leves utendørs og den andre innendørs. Behovene endrer seg deretter, og vi forsøker hvert år å holde tritt. I skrivende stund er vi i dialog med et spennende prosjekt fra Paris som muligens kan etablere en egen nisje i tillegg til klærne våre og det som allerede er på plass. Veldig spennende å holde på med. Og vi gleder oss til å vise det frem! Mer om dette etterhvert!

Moro å få flere grunner til å besøke Paris oftere!

Før sommeren var vi en svipptur til Sverige, helt syd faktisk, i Skanør/Falsterbo for å befare en location for fotoshoot av SS24 planlagt i midten av september (forøvrig også skrinlagt pga covid).

Nyhet I: Dijonnaise

På vei tilbake hadde vi et ærend i Gøteborg, og der oppdaget vi helt tilfeldig noe av det beste vi vet men som vi ikke får tak i i Norge, uvisst av hvilken grunn; Dijonnaise. Vi elsker at butikken vår er en arena for ting vi digger, er det så klart rom for produkter innen mat og drikke også, og nå er det altså verdens beste Dijonnaise på glass det dreier seg om. Den er å få kjøpt i butikken og kommer på nett i begynnelsen av september. Om noen ikke kan vente til da, send oss en e-post til shop@storiesbykine.no, så skal vi nok ordne en til deg.

Nyhet II: parfyme

En annen nyhet, velduftende sådan, også et resultat av vår lille pit stop i Gøteborg, er allerede på plass i butikken, og kommer også på nett i begynnelsen av september; A.N.OTHER fra Miami. Vår egen duft tok slutt før sommeren, og i vurderingen for og i mot å sette i gang en ny produksjon på 250 flasker, besluttet vi å dropper det. Vi brukte to år på å utvikle duften vår. Det er mye tid og tid er penger. Vi er blitt litt mindre stolte og litt mer pragmatiske med tiden, så når vi finner noe noen andre har utviklet som får oss til å slå stiften, så hvorfor ikke spare tid og penger, og gjøre ting enkelt?

FR/18, vær forberedt på å bli avhengig 🙂

Med disse ord er skrivestuen gjenåpnet etter en lang dvale, rart å ikke skrive på nesten to måneder. Gleder meg til å lukke meg inne og skrive igjen. Det er alltid mye å dele. Og denne høsten, tror jeg blir en spennende høst, med en superfin høstkolleksjon på trappene, spennende nyheter og prosjekter vi gleder oss til å dele.

Sommersalget vårt skulle vært avsluttet søndag 21. august, men krefter sterkere enn oss vil det annerledes. Vi fortsetter salget på nett til vi har fått organisert oss med bilder av høstens veeeldig fine produkter, innen sånn cirka begynnelsen av september. Men i butikken på gateplan derimot, smeller vi til med høstvarer allerede fra kommende uke. Det gikk ikke på noen måte etter planen denne gangen heller, men ok. Vi får leve med det.

Vel møtt til en ny høst og til historier fra bakrommet, om alt mellom himmel og jord, om oppskrifter og mat, om reiser og steder som får oss til å miste pusten. Vi skal til en nesten øde øye i Hellas, til Paris, Firenze og mange flere steder som gir hjertebank. Livet leves i full fart men akk hvor det er deilig! Takk for følget.

God lørdag!

2022 © Idea Design AS