Stories MAGAZINE 4 måneder siden

Det er en tid for alt

Lørdagsbrev

Etter 10 års drift drar vi i brekket og endrer kurs. Å drive butikk er ingen leik, og hadde noen spurt meg for 10-12 år siden om jeg kunne tenke meg å drive butikk, hadde jeg svart «aldri i livet». Godt er det med alt det vi skal kaste oss ut i uten å egentlig vite hva vi går til! Hadde vi visst ting vi vet i etterkant her i livet, hadde vi antagelig gått glipp av dyrebare erfaringer. Butikk er veldig moro også da, og 10 år har sust avgårde, om enn ikke som et pust i sivet, men mer som et blytungt lass til tider.

Personlig har jeg oppnådd det jeg en junidag i 2013 ønsket meg mest av alt — å kunne reise til Italia med gyldig grunn. I mange år, kanskje helt frem til pandemien, var jeg nesten månedlig i mitt kjære Italia, så om jeg føler at jeg fikk til det jeg drømte om? Ja, helt klart. Nå står nye kapitler for tur, og jeg gleder meg til å ta fatt. Det blir på litt andre premisser, noe dere som følger med vil merke etterhvert og underveis fra der vi er nå til der vi ønsker å komme utpå nyåret i 2025.

OK, så hva skier? Første endring er at vi avvikler egen klesproduksjon og andre endring er at vi flytter ut av Odinsgate 10 ved årsskifte. Dermed er de to største tidstyvene og energitapperne listet opp. Modellen skal forenkles, tiden skal brukes mer fornuftig, og energi og egenutvikling skal komme først. Mulig jeg skulle tatt tak i dette tidligere, men sånn ble det, og så har jeg lært noe der også.

Helsen først

Beslutningen om å skalere noe ned og noe annet opp, er vel gjennomtenkt og det er en fryd å endelig kunne si det høyt! Jeg har drevet klesproduksjon og bygget merkevare i 10 år nå og det har kostet på alle plan. Det har vært et hardkjør 6-7 dager i uken, lite fri, lite tid til refleksjon, det har vært å bare gønne på, gi gass, full gass, ikke snu seg tilbake, holde ut, enda mere gass, være kreativ, finne opp kruttet, kaste seg rundt, innrette seg etter faktorer vi ikke råder over, smile og være imøtekommende…alltid på tilbudssiden… jeg blir andpusten bare av å liste dette opp. Selv om jeg har hatt verdens beste bakkemannskap, både på nett og i butikk, så kjenner jeg at tiden er kommet for å velge et annet liv.

På tampen av et prosjekt

Selv om jeg ikke lenger ønsker å vie all min tid og mine hardt opptjente penger til dette, betyr ikke det at prosjektet ikke har livets rett. Det har det så absolutt. Alle fortjener å føle seg vel, sier vi mange ganger, og vi mener det. Det er rørende å se at så mange forskjellige fasonger finner seg til rette i modellene våre, og det er skikkelig synd om de ikke fortsetter å være tilgjengelig. Det er bare ikke bærekraftig for meg personlig lenger, å løpe meg i hjel i hamsterhjulet. Så om noen tilfeldigvis har ideer eller tanker om noen som kan tenke seg å dra produksjonen videre, innlemme det i noe annet eller har idèer, er det bare å melde inn. Logistikken i Italia er på plass, det er bare snakk om at noen andre skal overta stafettpinnen. Send meg en e-post med idéer eller interesse, så tenker vi gjerne høyt sammen.

Fra 1. januar 2025

Planen er å flytte inn i noe mye mindre fra etter nyttår. Vet ikke helt hvor men jeg har følere ute og vet akkurat hvor jeg vil være. Så får vi se om universet vil meg vel og legger til rette for neste kapittel på gateplan. To av de mest populære produktgruppene blir med som fast inventar; My Style Bags og sengetøyet, og nattskjortene da! Uendelig populære, klart de må med. Pluss noen andre uunnværlige produkter. Vi får se.. Uansett, det blir en gedigen forenkling, og nedskalering. Og et minimum av produktutvikling! Litt tilbake til start egentlig, så får vi se hvor det bærer denne gangen.

My Style Bags har vært med helt fra starten i 2013. Det var bagene som gav meg de første kronene i kassa, og bagene ble begynnelsen på et nytt kapittel. De ble begynnelsen på en mestringsfølelse og god selvfølelse, og dannet fundamentet for en reise i personlig vekst jeg er takknemlig for å ha dem med meg videre. Bagene fikk etter et par år selskap av egenproduserte klær, men nå skal de splittes, og kun bagene og toalettmappene går i hovedsak videre. Kundeinteressen for denne produktgruppen er stor, og hele tiden økende, så det er egentlig en no-brainer å la dem få mye mer fokus fremover. Nye målgrupper kommer stadig inn, så dette vokser liksom helt av seg selv takket være jungeltelegrafen som lever i beste velgående. En annen ting er at de innfrir på de fem verdiene jeg har bestemt meg for at produkter må innfri på, om de skal være med på neste kapittel; produktet skal være helst være gender free, size free, trend free, ageless og season less.

My Style Bags treffer kunder helt fra nyfødt til 90 år, og er blitt den foretrukne gaven man gir til alle de som har alt fra før. Et produkt med perosnlige initialer eller navn, slår mye annet. I tillegg er produktene laget utenfor Milano, de oser kvalitet og tidløshet, de funker uansett hvor man måtte befinne seg. Aldri jålete eller upassende, alltid classy og chic.

Sammen med bagene, fortsetter vi som nevnt med sengetøyet. Det er også her et økende publikum som velger mye annet vekk og legger seg med glede, kveld etter kveld, i det deilige Percale-vevde sengetøy vi produserer i Portugal. Det er mye bra sengetøy på markedet, men vi mener at vårt er hakket bedre, hakket deiligere, hakket mer behagelig og hakket mer lettstelt. Eksisterende kunder sier seg enige og kjenner allerede på tiltagende avhengighet.

Stories = historier

Stories by Kine har handlet om historier fra dag èn. Og det skal vi fortsette med, og når vi nå rydder opp og forenkler, skal vi også gi rom for nye historier. De som har fulgt ekstra godt med, vet at jeg ikke har skrevet siden juni i fjor. Det ligger bunker med kladder om mat, reiser, tanker, mennesker, kort sagt, det som interesserer meg og som hele tiden pirrer min nysgjerrighet. Det har vært en trist greie for meg, fordi jeg får energi og glede av å skrive og jeg føler at jeg mangler en eller annen kroppsdel når pennen ligger stille. Jeg ønsker å ha rom for å skrive mye mer. Jeg drømmer om å gi ut bok. Jeg drømmer om så mye, og det håper jeg neste kapittel kan romme i mye større grad enn de siste årene har gjort.

Og så blir det spennende å finne objekter og ting fra fjern og nær, noe unikt, og annerledes. Jeg går videre med fleksibilitet i planene, jeg både ønsker og trenger å føle meg fri. Da har jeg bedre tilgang på oppdriften og kreativiteten. Produkter som konsept er et vidt definerbart begrep, og produktene dere kommer til å finne hos oss, hos Stories by Kine 2.0, i det lille lokale fra 2025, kan handle om mangt.

Men frem til januar´25, skal vi selge ut varene vi har i Odinsgate 10 og rydde skikkelig opp. På markedsdag lørdag 1. juni vil det bli et fyrverkeri av tipp topp varer til syke priser. Ikke tenk opphørssalg, men tenk heller frigjøring-av-plass-til-nye-sprell-salg! For første gang kommer vi til å sette ned prisen på nye varer inne i butikken også, så akkurat lørdag 1. juni ville jeg holde meg i nærheten om du vil kapre godbiter som etter stor sannsynlighet ikke kommer til å produseres igjen.

God lørdag!

2024 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.