I mangel av en tilfredsstillende norsk oversettelse, låner jeg den engelske versjonen. Betydningen er lik – ting er i ferd med å endres. Og når to språk først er tema, nevner jeg at vi holder på med ny nettside om dagen, planlagt å gå på lufta i januar 2021. Vi har snakket mye om dette på bakrommet, og en klar driver i utviklingen vår videre, er å forenkle og jobbe mer effektivt. Det er mye å ta tak i på flere fronter, og vi ønsker å bruke både oss selv og tiden vår riktig.
Med en tiltagende interesse fra det store utland, øker også mengden arbeid vi blir bedt om å oversette. Vi gjør det med glede, men ser at vi kan bruke tiden mer fornuftig. En løsning er å bryte tvert og gå over til engelsk i alle kanaler. På den måten, trodde vi, fortsetter vi å nå allerede eksisterende følgere, og vi åpner opp for nye der ute i den store vide verden. For vi skal jo vokse!
Men, det er nok ikke så enkelt; vi spurte 100 av våre mest trofaste på nett for kort tid siden, om hva de synes om helnorsk, hel-engelsk eller ja takk begge deler, og svaret var entydig – å holde på vår norske identitet! Så ja takk begge deler det blir! Og tusen takk forresten for at så mange tok seg tid til å tenke og bidra med verdifull innsikt om hva dere foretrekker.
En digresjon – om identitet
Det er noe med identitet. Vi er norske – en norsk merkevare i Norge, med en klar forankring i norske verdier og med et klart budskap til norske følgere, i Norge. Men så er det noe vår tilknytning til Italia og følelsen av å høre til der også. Savnet etter å være der er stort. Minnene om reiser dit hører vi om nesten daglig i butikken. For det er ikke bare vi som er knyttet til Italia. Mange av kundene våre er det også. Det er nesten med tårer i øynene noen forteller om savnet til Italia. Selv de som ikke har bodd der, eller har hus der nå, selv om de ikke har familie der, og heller ikke engang er fra Italia. De fleste vi kjenner av de som stikker innom oss, har et kjærlighetsforhold til Italia. Vi får høre at de setter pris på båndene vi har til Italia, gjennom egne erfaringer og egen fartstid på 90-tallet, og nå gjennom tette samarbeid med fabrikker og leverandører, og føler litt at Italia-bindingen omfavner dem selv også.
Denne følelsen av fellesskap er med på å gi ekstra mening i arbeidshverdagene våre. Et ekstra push for å fortsette det vi har begynt, fordi avkastningen i form av glede og begeistring er den valutaen vi setter mest pris på. Pengevaluta er en dyd av nødvendighet for å drive, og for å overleve så klart, men begeistring, ja det er liksom noe helt for seg selv.
Folket har talt
Ved gjennomlesing av svarene vi fikk, var det overraskende mange som ønsket siden vår også på italiensk faktisk! Så moro! Tror ikke det er fordi mange av våre norske kunder leser eller snakker italiensk på høyt nivå nødvendigvis, men snarere fordi dere, som vi, elsker å bli minnet på tilknytningen til Italia, og alt det italienske. Hvis vi finner dugelige integrasjoner som oversetter på en god måte, får vi kanskje til det også en dag. Jeg kunne gjerne hatt siden på italiensk.. magari!
Men altså, signalene er tydelige og beslutningen er tatt. Når vi går på lufta i ny drakt, kommer vi til å gjøre det på to språk. En fullverdig norsk og en fullverdig engelsk. Instagram blir på engelsk og litt norsk i en overgangstid, Facebook på norsk og engelsk litt om hverandre, nyhetsbrevene fra Pernille segmenteres etter hvor mottakeren befinner seg, og mine lørdagsbrev vil kunne leses på både norsk og engelsk. Det skal bli gøy å hoppe fra flagg til flagg. Og til de som tror det bare er å legge en tekst inn i et oversettelsesprogram, og så på et blunk er teksten oversatt… må tro om igjen, for alt som oversettes fra norsk til engelsk, må leses gjennom og ofte skrives om. Norsk og engelsk setningsoppbygging f eks er som kjent veldig forskjellige.
Er det noen innspill dere tenker vi burde fått underveis mot lansering på nyåret, er det bare å sende meg en mail, jeg tar alt til meg med takk: kine@ideadesign.no.
Inntil da, går livet sin vante gang på bakrommet med utvikling av sommerkolleksjon som vil være på plass fra slutten av januar, samtidig som vi jobber videre med høst og vinter ´21, og med vår sommer´22 faktisk.. dette er konsekvenser av at vi ikke kan ta det for gitt at vi kan være på fabrikken hver måned lenger. Nå må vi inn på et rigid planleggingsløp hvor alt må bestemmes mye lenger tid i forveien enn vi er vant til. Dette er veldig positivt for Pernille og all hennes planlegging av innlegg og saker knyttet til digital markedsføring, og litt dumt for meg som blir litt mindre fri til å slå ut med armene og følge spontaniteten. Men tro mot konseptet skal vi fortsette å være og løftene om å levere godt, varig og brukbart skal vi holde.
Vi tror fremtiden blir bra! Og det er mye moro i vente enten det er på nett eller innom på gateplan.
God lørdag!