Stories MAGAZINE 4 måneder siden

Lisa Corti – et flerkulturelt fenomen

Inspirasjonsbrev

Sommeren 2013 var for meg begynnelsen på en ny tidsregning. Lite visste jeg da hvordan det en dag skulle være å se tilbake på oppstarten. På de ting som skulle vise seg å ligge til grunn og de menneskene som skulle vise seg å være viktige for veien videre, der jeg famlet meg frem til å stable noe på beina i håp om å etablere trygg grunn under egne føtter.

På min vei videre skal Stories by Kine som konsept strammes opp og jeg skal følge et råd jeg fikk en gang: hent frem det eller de aller første produktet du solgte. Og da er Lisa Corti et naturlig sted å begynne.

Lisa Cortis univers kjente jeg godt til fra årene i Firenze. Butikken hennes ligger fortsatt vegg i vegg med favoritten, Cibrèo. Og for hver gang jeg spiste meg lykkelig til lunch på Cibrèo, måtte jeg også innom hos Lisa Corti om enn ikke for annet enn å la meg inspirere og begeistre. Da jeg var et lite år inn i etableringen min, i 2014, og så vidt begynte å hente hjem produkter til eget sortiment utover My Style Bags, var det kjoler fra Lisa Corti jeg ville prøve meg på.

På dette tidspunktet var jeg fortsatt temmelig usynlig der jeg holdt til på det bittelille kontoret i tredje etasje på Vinderen. Men kanskje er gode nyheter litt som vann, de finner veier å gå uansett, for ordet spredte seg om fargerike kaftaner fra Lisa Corti og de mykeste skjerf i cashmere produsert i India under eget varemerke. Faktisk var det skjerf jeg utviklet først. Indiaskjorten kom kort tid etter. Mer om det senere.

LISA CORTI – en livsstil

Med sin enestående tilhørighet til farger, gammelt håndverk og reiselyst, forener den kreative sjelen til Lisa Corti fjerne kulturer for å skape noe som går utover det enkle konseptet til et varemerke.

Med en verden av trykk og stoffer i begrenset opplag, designet i Italia og håndlaget i India, har Lisa Corti i løpet av årene blitt et ikon for eleganse som overskrider årstider og generasjoner i en uforlignelig stil.

Lisa Cortis kreative visjon oppdaget hun under sine utallige turer til Østen hvor hun lot seg fascinere av de tidløse detaljene til dekorative gjenstander og kunstneriske mesterverk fra tidligere tidsepoker. Hun utviklet etterhvert egne produkter hver med sin egen personlighet, for hjemmet og hverdagsbruk. Og så, i nesten seksti år, har hennes varemerkekolleksjoner av servise, puter, sengetepper, gardiner og gobeliner samt et ikonisk utvalg av kurtas, kaftans og jakker for kvinner, barn og menn, legemliggjort et unikt konsept av gledelig raffinement, som beriker ethvert rom eller utseende med eksotisk sjarm.

Fra det første frøet, som ble sådd i 1963 da hun bare var i begynnelsen av tjueårene, blomstret Lisa Cortis kreative visjon først ut til et lite, vellykket utvalg av dameklær.

Men litt over et tiår senere skulle en åpenbaring vise seg å endre skjebnen hennes, og definere den naturlige utviklingen av en nisjekolleksjon til det som skulle bli et av verdens første livsstilsmerker.

På en reise til India med datteren Ida, gjenoppdaget Lisa de rike sansefargene, stoffene og teksturene på markedene som hadde animert hennes barndom i Eritrea, og returnerte til Europa med en ny lidenskap – kunsten å blokktrykke. På midten av 1980-tallet ble Home Textile Emporium etablert, og Lisa tiltrakk seg anerkjente designere og kunstnere som Elio Fiorucci og Michelangelo Antonioni. Og med dem var en ny etappe på Lisas reise innviet.

I dag, med sitt hjem og atelier i det pulserende, flerkulturelle nabolaget Porta Venezia i Milano, deler Lisa tiden sin mellom India og Italia. Selskapet hennes fortsetter å være familiedrevet, men fremfor alt er Lisa Corti en moderne, generasjonsoverskridende og utpreget feminin historie. Lisas datter, Ida, i dag administrerende direktør og kunstnerisk leder, vokste opp sammen med merkevaren – fra den første reisen til India til fødselen av de første mønstrene, og skriver de nåværende og fremtidige kapitlene i gruppen.

Fra merkevarens første hjem med utsikt over kanalene i Milanos Navigli-distrikt har hjemmet alltid spilt en nøkkelrolle i Lisa Cortis verden.

Nye kapitler i Oslo

Vi er for tiden i fint driv inn i vår neste fase av Stories by Kine, og det er med et tydelig og mer spisset konsept. Lisa Corti får større plass fordi hennes lidenskap og store beundring for verdens flerkulturelle skatter og tradisjoner gir gjenklang hos meg. Og så elsker jeg at hun foreslår sammensetninger av farger og mønstre som ikke er helt opplagte.

Vi begynner så smått allerede nå mens vi er i Odinsgate, å utvide Lisa Corti sortimentet med sengetepper i nydelig quiltet teknikk, eller leketepper til de alle minste og lakkbrett sammen med en ny serie putetrekk, duker, dekkebrikker og servietter.

Ingenting av det Lisa Corti gjør virker utstudert eller perfekt matchende. Tvert i mot, mye virker tilfeldig og herlig fristilt. Lisa Cortis univers oppfordrer oss på et vis til å finne våre egne farger og sette dem sammen som de vil.

Fun fact: Historien bak Lisa Corti logoen

Lisas katt Milla, en katt med mange flere enn ni liv, var Lisas kjæledyr-siameser helt fra den spede begynnelse i 60-årene. Milla ble instinktivt adoptert som selskapets symbol og utviklet seg gjennom årene for å gjenspeile ånden til Lisa Corti: et merke som ble født i et hjem. Milla lever videre som kosedyr og sys opp i stoffrester. Det perfekte kjæledyr med andre ord!

Sett farger på hverdagen, bland dem som du vil, lag reglene selv og lev livet ditt for deg selv!

2024 © Idea Design AS

Handlekurv

Du har ingen produkter i handlekurven.